Stop med at ryge NU!

Er det tid til at blive røgfri? Få hjælp til at stoppe med at ryge med denne e-bog.

Bliv ringet op

Stop med at ryge allerede i dag

Det kommer ikke som en overraskelse, når man bliver fortalt, at rygning er usundt. Derfor er der da også millioner af rygere, som hvert år desperat forsøger at stoppe med den dårlige vane. Gennem utallige af afvænningsmetoder, som ofte er vældig bekostelige, synes kampen mod cigaretterne dog ikke til at være særlig fair, og selvom man engang i mellem er både forhåbningsfuld og sikker på et succesfuld resultat, er det ofte ikke noget, der varer ved. Dette kommer på bekostning af både økonomi og helbred, og selvom det måske ikke virker så alvorligt, når man putter cigaretten i munden, må man ikke undervurdere cigaretternes skadelige virkninger.

Det store udbud af afvænningsmetoder på markedet kan for den enkelte virke både uoverskueligt og misvisende. Her findes både psykologiske, medicinske og adfærdsrelaterede metoder, som alle har dokumenteret effekt, men som for den enkelte ryger har svingende sandsynligheder for succes.

Mens en metode kan være effektiv for dig, kan den selvsamme metode være uden virkning på en anden. Derfor er det vigtigt, at man har tålmodighed, når man overvejer, hvilken afvænningsmetode man ønsker at benytte, og det kan måske være fordelagtigt at diskutere situationen med en vejleder eller din læge, der er uddannet på området. Denne person kan effektivt henvise dig til en metode, som har vist sit værd og virker for de fleste. Uden de store krav til egen-indsats eller den deprimerende trang til nikotin kan du således begynde kampen imod cigaretten, og det eneste, du skal gøre, er at følge vejlederens instrukser.
Er du opsat på at udforske dit rygestop alene, er en høj selvdisciplin selvsagt altafgørende. Her er der nemlig ingen til at holde dig i ørene eller fjerne din rygetrang, men du må selv være i stand til at holde igen, når afhængigheden banker på døren, og koncentrationen forstyrres af lysten til cigaretten. Eksperter har i gennem adskillige studier bevist, at rygetrangen kan stimuleres ved at beskæftige mund og mave med et alternativ til rygning. Dette kan eksempelvis være i gennem mad eller kaffe, som begge på en sundere måde erstatter den konstante lyst til røg og nikotin. Vælger du at erstatte din cigaret med mad, er det vigtigt, at du ikke vælger de usunde fødevarer, da du således lige så godt kunne være usund i gennem rygning.

Begge af de ovennævnte tilgangsmetoder, hvorpå man kan stoppe med at ryge, bærer præg af et øjeblikkeligt rygestop. Fra den ene dag til den anden vil man altså lægge sig cigaretten fra sig og leve et sundere liv. Denne tilgang kan synes appellerende, men har dog i praksis også vist sig at være mindre effektiv i forhold til fx nedtrapning. Gennem nedtrapning er det næsten umuligt ikke at opnå resultater. Herved justeres din rygetrang på en måde, hvorpå man får den eftertragtede nikotin, men samtidig nedtrapper sit behov således, at man nemmere kan vænne sin krop til det lavere nikotinniveau, og dermed på en langsom, men dog alligevel mere effektiv måde, kan kontrollere sit rygestop og opnå en bedre tilværelse.